Restaurant De Duindoorn, onderdeel van het Wijkbedrijf Selwerd, wilde haar reputatie verbeteren en haar productaanbod beter afstemmen op de behoeften van de buurt. In de loop der tijd hadden de gedrukte en digitale materialen hun herkenbaarheid verloren. Het restaurant was slecht zichtbaar vanaf de straat.

Om het restaurant een impuls te geven, werden al deze problemen aangepakt in verschillende projecten.

Om inzicht te krijgen in de bekendheid van het restaurant is een enquête gehouden onder de buurtbewoners. Op basis van de resultaten uit dat onderzoek is een nieuwe huisstijl ontwikkeld met een huisstijlhandboek en zijn nieuwe borden en vlaggen ontworpen om mensen naar het restaurant te leiden. Alle gedrukte materialen kregen een update in stijl met de nieuwe visuele identiteit, en er is een nieuwe website ontworpen. Ook werden de social media-kanalen bijgewerkt en werd een reeks activiteiten georganiseerd om de aandacht van de buurtbewoners te trekken.

Wat mag het zijn?

Om te beginnen is een vragenlijst opgesteld waarin het restaurant zich voorstelde en informeerde naar de verwachtingen van buurtbewoners. De vragenlijst werd bezorgd bij alle adressen in de buurt. Degenen die de ingevulde enquête terugstuurden, maakten kans op een gratis driegangendiner. Op basis van de antwoorden kon het management een nieuwe strategie bepalen met betrekking tot openingstijden, menustijl en prijsstelling.

De enquête leverde ook inzichten op over de reputatie en naamsbekendheid van het restaurant.

Huisstijl

De Duindoorn had geen duidelijke huisstijl. Op basis van het bestaande logo is een nieuwe huisstijl gecreëerd. Om de gezellige sfeer van het restaurant te weerspiegelen zijn warme kleuren gekozen die goed aansloten bij het interieur. Eenvoudige maar herkenbare typografie verhoogt de herkenbaarheid van de uitingen van het restaurant in de wijk. Om de huisstijl in de organisatie te verankeren, is een handboek geschreven waarin zaken zoals kleurgebruik, typografie, papiersoorten, formaten en andere relevante zaken zijn gedefinieerd.

Huisstijlhandboek

Bewegwijzering

De Duindoorn ligt een beetje verscholen, in een rustige en groene hoek van de buurt. Om bezoekers beter naar het restaurant te leiden, werden billboards en vlaggen op strategische plekken geplaatst. Het effect van deze richtingaanwijzers was onmiddellijk merkbaar in de omzet van het restaurant. Het restaurant bevindt zich in de buurt van het beroemde Pieterpad-wandelpad. Een vermelding op de Pieterpad-website en duidelijke wegwijzers vanaf de route brengen nu regelmatig wandelaars naar het restaurant.

Toegangsborden en richtingaanwijzers in de huisstijl

Horeca drukwerk

Binnen het restaurant werden alle gedrukte items, zoals menu’s, placemats, coupons, visitekaartjes en informatieborden, uitgevoerd in de nieuwe huisstijl. Voor het menu werd gekozen voor dik gelamineerd papier vanwege de levensduur. Een goed gestructureerd Adobe InDesign-document zorgt voor eenvoudige updates van prijzen en items.

Overzicht van de print materialen voor De Duindoorn.

Website, social media, posters en flyers

Ook de website kreeg een make-over in de nieuwe stijl. Er is een reeks social media-posts en posters en flyers gemaakt om de activiteiten van het restaurant te promoten.

 

Projectdetails

Klant: De Duindoorn
Branch: Horeca
Diensten: Print, Signing, Strategie, Visual identity
Kenmerk: Drukwerkbegeleiding, Grafisch ontwerp

Meer over Strategie

We helpen organisaties hun communicatiestrategie en visuele identiteit te versterken, zodat zij hun doelgroepen effectief kunnen bereiken.

Van strategisch advies tot praktische resultaten zoals merkpositionering, doelgroepanalyse en de creatie van een complete huisstijl. Wij ontwikkelen een aanpak die past bij uw merk en de specifieke wensen.

Bent u op klaar om de volgende stap te zetten in het verbinden met uw doelgroep? Lees meer over hoe we u kunnen helpen te komen waar u wilt zijn of neem contact met ons op.